هوش مصنوعی و بازاریابی محتوایی
هوش مصنوعی و بازاریابی محتوایی
چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399 ساعت 13:28 | بازدید : 210 | نویسنده : حامد محمودی | ( نظرات )

 

هوش مصنوعی و بازاریابی محتوایی

 

عمل جمع آوری کردن اطلاعات آماری درست مرتبط با مشتریان به منظور ایجاد یک استراتژی مناسب برای بازاریابی، یکی از مهم ترین عمل هایی است که در حوزه بازاریابی محتوایی باید به انجام برسد.

در سال های اخیر، در شیوه تعاملات میان تجارت ها و مشتریان تغییرات زیادی ایجاد شده است. امروزه فضای مجازی و کاربرد آن در تمام حوزه ها گسترش پیدا کرده است و کاربرد آن به قدری گسترده شده است که استفاده از فضای مجازی اثر بسیار زیادی بر هر آنچه که ما انجام می دهیم دارد. به عبارت دیگر امروزه فضای مجازی در تار و پود و عمق زندگی ما انسان ها رخنه کرده است و بر آن تاثیر دارد. از این رو روش هایی که در گذشته به عنوان روش های مقبول برای بازاریابی مورد استفاده قرار می گرفته اند امروزه دیگر منسوخ شده اند. حتی بسیاری از روش هایی که تا همین چند سال پیش هم بازدهی خوبی داشتند؛ امروزه از دور خارج شده اند.

رشد بی وقفه "داده های بزرگ" یا Big Data منجر به این شده است که بازاریابان نیاز داشته باشند تا روش های پیشرفته و پیچیده ای را برای کارهایشان مورد استفاده قرار دهند و همچنین باید تحلیل هایی عمیق از داده های مربوط به مشتریان داشته باشند. ترجیحا این داده ها بهتر است که لحظه ای باشد (چون ممکن است اطلاعات مربوط به مشتریان بعد از مدت کوتاهی تغییر کند)

امروزه تجارت ها برای این که در این محیط بسیار پویای دیجیتالی از رقبای خودشان جلو بزنند؛ باید از روش های هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و روش های یادگیری ماشینی (Machine Learning) استفاده کنند. در این دنیای جدید که تکنولوژی در حال باز کردن مسیرهای جدیدی برای نسل جدیدی از شیوه های بازاریابی می باشد؛ همیشه اهمیت یک پارامتر لحظه به لحظه پررنگ تر می شود: پارامتر توجه کردن به مشتریان!

بازاریابان این روزها توانسته اند به شکل موفقیت آمیزی برخی از تکنیک های بازاریابی را مانند استفاده از هوش مصنوعی، استفاده از روش های یادگیری ماشینی و غیره بکار گیرند و با استفاده از آنها، شیوه های جدیدی از بازاریابی را ارایه کنند. آنها توانسته اند تا این روش ها را در مواردی مانند موتورهای جستجوگر و غیره اعمال نمایند. Google Now و Siri تنها دو نمونه معروف از این تکنولوژی های پیشرفته می باشند.

همزمان با این که تکنولوژی ها کم کم اوج می گیرند و پیشرفته تر می شوند؛ هوش مصنوعی نیز کم کم راه را به حوزه های مختلفی از قبیل حوزه های مالی و تجاری و خرده فروشی باز می کند. امروزه کم کم بخش بانکداری آغوشش را برای تکنولوژی هوش مصنوعی باز کرده است و کم کم هوش مصنوعی تبدیل به یکی از پروسه های این کار شده است. متصدیان هوشمند که بر اساس هوش مصنوعی ساخته شده اند به سوالاتی که معمولا توسط مشتریان پرسیده می شود و همچنین به برخی از نیازهای بانکداری مشتریان پاسخ می دهند. تکنولوژی هوش مصنوعی همچنین بر صنعت خرده فروشی هم تاثیر داشته است. امروزه مشتریان می توانند با استفاده از وب سایت هایی که مربوط به خرده فروشی هستند؛ کار خرید خودشان را به راحتی انجام دهند.

بنابراین همان طور که بیان شد، بازاریابی محتوایی به شکل فعالانه ای در حال استفاده کردن از تکنولوژی هوش مصنوعی می باشد و از آن جایی که در این دنیای بسیار رقابتی امروزه، بازاریابی محتوایی یکی از بخش ها و ارگان جدایی ناپذیر برای هر تجارت و برندی است (و یکی از مهم ترین ابزارها برای این تجارت و برند برای انتقال دادن پیام هایش می باشد) بنابراین واضح است که تکنولوژی هوش مصنوعی می تواند در موارد زیادی به کمک برندها و شرکت ها (در جنبه بازاریابی) بیاید و به آنها کمک کند تا کار بازاریابیشان را بهتر انجام دهند.

اکنون سوال اینجاست که تکنولوژی هوش مصنوعی یا AI چگونه بر بازاریابی محتوایی اثر می گذارد؟ در این پست قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم. بیایید اول تفاوت میان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را بررسی کنیم.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، در یک تعریف ساده، عبارتی است که روش و شیوه ای  که یک برنامه کامپیوتری و یا یک ماشین می تواند انواع مختلف رفتارها و  تفکرات انسان ها مانند حرکت کردن، حرف زدن را تقلید کند و بتواند از این رفتارها و تفکرات برای کارهای متفاوت دیگری (با میزان حداقل دخالت انسانی) استفاده کند؛ را توصیف می کند.

یادگیری ماشینی

یادگیری ماشینی، فرآیندی است که به یک اپلیکیشن کامپیوتری و یا یک برنامه کامپیوتری این امکان را می دهد که الگوهای موجود در داده ها را تشخیص دهد و از آنها یاد بگیرد. برنامه و یا اپلیکیشنی که از یادگیری ماشینی استفاده می کند می تواند این توانایی ها را (یعنی توانایی یاد گرفتن الگوهای موجود) بدون کمک انسانی داشته باشد.

بنابراین همان طور که از تعریف این دو مورد بر می آید؛ می توان گفت که یک پلتفرمی که از روش هوش مصنوعی استفاده می کند با پلتفرمی که از روش یادگیری ماشینی استفاده می کند متفاوت می باشد و پلتفرمی که از هوش مصنوعی استفاده می کند می تواند کار پلتفرمی را که از روش یادگیری ماشینی استفاده می کند هم انجام دهد (یعنی می تواند الگوهای موجود در داده ها را کشف کند).

در نهایت وقتی که در بازاریابی محتوایی از هوش مصنوعی استفاده می شود؛ می توان با بهره گیری از روشی که هوش مصنوعی برای تقلید کردن از رفتار و تفکرات انسانی استفاده می کند؛ کاری کرد که به راحتی با دستیابی به اطلاعات مربوط به مشتریان، بتوان یک استراتژی بازاریابی مناسب ایجاد کرد و به این شیوه کیفیت کار را در یک تجارت بهبود داد. موضوع شخصی سازی (Personalization) در بازاریابی محتوایی خیلی مهم است.

بر اساس مطالعات و تحقیقات، حدودا 60 درصد از بازاریابان با موضوع شخصی سازی مشکل دارند. این مشکل یک مشکل خیلی مهم است. مخصوصا این مشکل زمانی اهمیت پیدا می کند که مشتریان به دنبال اجناس و یا خدماتی هستند که کاملا منحصر به فرد باشد! بنابراین در این صورت موضوع شخصی سازی خیلی مهم می شود.

امروزه مشتریان به دنبال این هستند که با تجارت ها ارتباط نزدیک تری برقرار کنند. شیوه ارتباطی که تجارت ها با مشتریان دارند نسبت به چند دهه گذشته، و حتی نسبت به چند سال گذشته کاملا متفاوت می باشد. بنابراین تجارت ها سعی می کنند تا از تکنیک هوش مصنوعی استفاده کنند تا این ارتباط با به شیوه صمیمانه تری با آنها برقرار شود. اکنون این سوال پیش می آید که شخصی سازی کردن چه تاثیری بر کیفیت بازاریابی دارد؟

درباره اهمیت شخصی سازی کردن باید به یافته های حاصل از یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته بود توجه کرد. در این تحقیق بررسی شد که شرکت هایی که در سیاست های بازاریابی شخصی سازی شده سرمایه گذاری کرده بودند، نسبت به شرکت هایی که چنین سرمایه گذاری نداشتند؛ به میزان 20 درصد سودآوری بیشتری داشتند.  شرکت هایی که در انواع مختلف روش های شخصی سازی سرمایه گذاری می کنند نسبت به شرکت های دیگر سود بیشتری می برند

شخصی سازی به شیوه های زیر می تواند به بازاریابی محتوایی کمک کند

  • به مشتریان  این امکان را می دهد که به آن شیوه ای که بخواهند، خدمات و محصولات تجارت ها را بررسی کنند (مثلا در دستگاه هایشان و غیره)
  • به بازاریابان و تجارت ها این امکان را می دهد که بر اساس اطلاعات و آماری که از مشتریان بدست آورده اند (به عنوان مثال اطلاعاتی مانند اطلاعات کد پستی، آدرس و نتیجه های نظرسنجی و موارد مورد علاقه و مواردی از این قبیل) به آنها چیزهایی را که مورد نیازشان می باشد یه به آن علاقه دارند پیشنهاد دهند.

امروزه با بهره گیری از تکنیک هوش مصنوعی، شیوه تحلیل داده ها پیشرفته تر شده است روش هایی که در گذشته برای تحلیل داده های مربوط به مشتریان مورد استفاده قرار می گرفت؛ نسبت به روش هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد؛ متفاوت می باشند. این بدان معنی است که امروزه بازاریابان محتوایی از روش ها و ابزارهای تحلیلی پیشرفته تری برای تحلیل داده ها استفاده می کنند. همزمان با این که رشته هوش مصنوعی در دنیا در حال رشد می باشد، الگوریتم های بر اساس هوش مصنوعی این توانایی را دارند که حجم عظیم تری از داده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. پیش بینی می شود که تجارت هایی که در آینده از تکنیک هوش مصنوعی استفاده می کنند می توانند در مجموع چیزی حدود 1.2 تریلیون دلار (1.2 هراز میلیارد دلار) در سال نسبت به رقبای خودشان درآمد بیشتری داشته باشند. امروزه محتوا به سرعت در حال پیش رفتن به سمت اتوماتیک شدن می باشد. تولید زبان ملی (NLG) یکی از مهم ترین شاخه های هوش مصنوعی است که قرار است در آینده بر بازاریابی محتوایی اثر داشته باشد. تولید زبان ملی در حقیقت از الگوریتم هایی استفاده می کند که برای ترجمه کردن داده ها به زبانی که شبیه زبان انسان است استفاده می شود. این موضوع منجر به این می شود که با تحلیل کردن این داده ها، در آینده ای نه چندان دور، می توان به صورت اتوماتیک اخبار تولید کرد و سرفصل هایی برای آن ایجاد کرد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازاریابی و فروش و آدرس bazaryabi-forosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 154
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 126
:: باردید دیروز : 26
:: بازدید هفته : 152
:: بازدید ماه : 126
:: بازدید سال : 1333
:: بازدید کلی : 5833